Till umu.se

Pedagogiska magasinet: Kreativitet gynnar lärandet

[2018-02-08] Johan Lithner, professor i matematikdidaktik vid Umeå universitet har under många år forskat om effekterna av olika metoder för att lösa matematiska problem. En återkommande slutsats är att eleverna lär sig bättre genom kreativt resonerande än genom att imitera givna exempel, vilket ännu är den dominerande metoden i matematikundervisningen. - De som lär sig genom en kreativ metod har en lägre hjärnaktivitet än andra när de testas. Det var inte riktigt väntat, säger han.

Läs nyheten

Redaktör: Ingrid Söderbergh

Adress till nyheten:
http://www.teknat.umu.se/nyhet//.cid290025


Presskontakt

Ingrid Söderbergh, kommunikatör
Kansliet för teknik och naturvetenskap

Besöksadress
Förvaltningshuset, plan 6

Tel:  090-786 60 24

Mobil:  070-60 40 334

Kontaktformulär