Till umu.se
HeadlineImage

Levande frågelådan svarar på dina frågor

Hur mycket salt finns det i saltvatten? Hur stor är sannolikheten för en royal straight flush? Absoluta nollpunkten, vad är det? Vad är myror bra för?

Den levande frågelådan är en mycket populär paneldiskussion i universitetsaulan, Aula Nordica, där elever i årskurs 5 ställer frågor inom naturvetenskap. Forskare vid Umeå universitet ger svaren.

Nästa frågelåda: 17 maj 2017, kl 10–12.

Anmälan är stängd! Har du frågor om din anmälan kontakta Lennart Johansson, tel 090-786 64 78, e-post: lennart.johansson@umu.se.

Forskarpanelen:
Forskarpanelen består av sju forskare vid universitetet som är jätteduktiga på att förklara hur saker och ting fungerar. De är experter inom olika ämnesområden.

Stefan Jansson - fysiologisk botanik
Bent Christensen - ekologi, miljö och geovetenskap
Jonatan Klaminder - geovetenskap och ekologi
Kristina Lejon - medicin och fysiologi (Medicinska fakulteten)
Patrik Norqvist - fysik
Solomon Tesfalidet - kemi
Ulrik Söderström - tillämpad fysik och elektronik

Hur gör man för att klassen ska få delta?
Samtliga klasser i åk 5 i Västerbotten, Norrbotten och Örnsköldsvik kommun bjuds in via ett brev att delta. Vi besöker de anmälda klasserna och berättar om naturvetenskap och vad en forskare gör på jobbet och så får eleverna information om de frågor som de ska klura ut. Eleverna skickar därefter in sin frågor till oss. Vi väljer sedan ut de frågor som besvaras av forskarpanelen i universitetsaulan. Det kommer även att ges utrymme för några spontana frågor.

För långväga resenärer finns det resebidrag att söka!

Målet – att skapa intresse för naturvetenskap
Den levande frågelådan arrangerades  för första gången i Umeå år 2005. Frågelådan är en gemensam satsning av de naturvetenskapliga fakulteteterna vid universiteteten i Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm, Umeå och Uppsala samt Vetenskapsrådet.
Genom att ge uppskattning för barnens nyfikenhet och stimulera deras kreativitet vill vi skapa ett intresse för för naturvetenskap bland de elever och lärare som deltar.

Broschyr om Levande frågelådan

Levande frågelådan 2014 Levande frågelådan Levande frågelådan Levande frågelådan

I fokus

Svindlande frågor när sjätteklassare utmanade forskarna

Hur fastnar hårfärgen när man färgar håret? Hur mycket bajsar en elefant och kan det bli en tsunami i Sverige? Frågorna spretar åt alla håll – och frågelådans panel är sällan svarslösa. Läs artikeln


Kontaktinformation

Lennart Johansson

Besöksadress
Kansliet för teknik och naturvetenskap, Förvaltningshuset, plan 6

Tel:  090-786 64 78

Kontaktformulär

I fokus

"Coolt" med frysta rosor och cocacolabubblor

"Coolt" med frysta rosor och cocacolabubblor

Det var coolt att det klirrade som av krossat glas när rosen som djupfrystes i flytande kväve slogs i tusen bitar, tycker sjätteklassaren Oliver Johansson från Husum. Tillsammans med drygt 800 jämnåri... Läs artikeln

BIOLOGI:

• Tropiska regnskogar: Världens artrikaste miljö
• Tropiska korallrev: Djur som har fotosyntes och andra invånare
• Symbios – så mycket mer än mysig samexistens
• Biologiska fakta och myter
• Hållbart skogsbruk
• Hållbar utveckling – vad menas med det?
• Katastrofala vulkanutbrott: Håll i hatten när det smäller!
• Var det bättre förr? Klimatförändringar i ett långt tidsperspektiv
• Ett hav i förändring

FYSIK:

• Fysikkul från vår vardag
• Big Bang - ett universum skapas
• En inblick i ett svart hål med relativistiska mopeder och ljusbangar
• Gravitationsvågor detekterade till sist
• Universums mörka sida
• Fysikleksaker och supraledare
• Roterande rumtider i allmän relativitetsteori
• Livets informationsrevolutioner före Facebook
• Vetenskapens landskap visualiserat
• Syna skitsnacket – om faktaresistens och villfarelser – NYHET!

KEMI:

• Kemin i köket – NYHET!
• Ny kemi för att förhindra spridning av malaria och dengue
• Att identifiera och kvantifiera kemiska föreningar – hur går det till? – NYHET!
• Kärleken mellan molekyler gör oss friskare
• Vad kan man lära sig av att mäta knark i avloppsvatten
• Nya sätt att avväpna sjukdomsframkallande bakterier
• Vad gör läkemedel ute i naturen?
• Läkemedelsrester i vattnet gör fiskar glupska
• När aska går upp i rök

MATEMATIK & DATAVETENSKAP:

• Hemliga koder och krypton
• Har egoister skäl att samarbeta?
• Matematik bland bollar och käglor

TEKNIK & INGENJÖRSVETENSKAP:

• Hur bygger man energieffektiva hus? – NYHET!
• Creating awareness – att visualisera med hjälp av gränssnitt – NYHET!
• Vad är kärnkraft?
• Prototyputveckling och användartester – NYHET!
• Vetenskapligt skrivande – NYHET!

FÖR LÄRARE:

• Motivation och lärande
• Kemi är intressant och relevant!
• Kemiproblemlösning – inte bara en jakt på "det rätta svaret"
• Hur ser elever på sin framtid? Faktorer som påverkar gymnasieelevers utbildningsval

Relaterad information

Utbildning